Yemenity2010's Blog

Första dagen på resten av året…och livet

Posted in Direkt från Jemen by yemenity2010 on 01/01/2010

Snabb rapport från första dagen är 2010: Sedan halvannat dygn är jag nu i Yemen – hur det nu gick till. Flög med Turkish Airlines via Istanbul och landade i Sanaa natten till nyårsafton. Halvsov – i bästa fall – på en bänk i ankomsthallen ett par timmar och tog på förmiddagen ett flyg med bolaget Felix vidare till Taiz där jag är nu. Staden ligger i ett uppenbart kuperat område omgivet av sand- och stenkolorerade kullar, uppgiftsvis på cirka 1400 meter över havet. Bor på ett center instiftat av svenskar för ett par decennier sedan och har precis börjat analysera tidiga synintryck som slår emot en vid första anblicken ute i stadslivet. En del intryck påminner faktiskt om Sydamerika där jag tidigare tillbringat några år – men mycket är givetvis radikalt annorlunda. Regelbundna böneutrop, skyltar och högljudda konversationer på arabiska (som jag inte förstår mycket av än så länge) och inte minst de oftast väl insvepta kvinnorna är självklara exempel på skillnaderna däremellan.

Var arbetet ska gå ut på? Ja, det återkommer jag om när jag kan formulera det på ett lättsammanfattat sätt. Det handlar i alla fall om kultur i en eller annan, eller helst flera, former.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marie said, on 01/01/2010 at 19:04

    Första dagen på det nya året tycks ha börjat bra! 🙂

  2. […] i början av 1990-talet. Så det gjorde jag. Och de finns fortfarande tillgängliga. Det allra första, levererat nyårsdagen 2010, har väl mest kuriosavärde. Men det var trots allt det första, […]


Kommentera

