Yemenity2010's Blog

Att följa strömmen

Posted in Direkt från Jemen by yemenity2010 on 03/01/2010

Ljudet av en generator som slås på börjar bli ett regelbundet inslag i vardagen. Den generella elektricitetstillförseln i staden kommer nämligen och försvinner flera gånger om dagen, åtminstone har det varit så under mina första dagar här i Taiz. På centret där jag har bostad och huvudsaklig arbetsplats finns dock en dieseldriven generator som kan kompensera vid behov – vilket alltså är ganska ofta.

En ström av presumtiva studenter vid centret har också kommit igår och idag. Flera hundra personer handlar det om, med intresse av antingen engelska, elektronik, textil och hälsovård (om jag nu själv är rätt uppdaterad i ämnet). Jag hoppade in idag och tog emot en del av registreringarna. Tyvärr för många av dem är väntetiden troligen lång, kanske ett år eller ännu mer, på grund av efterfrågan som finns och de redan registrerade eleverna på skolan.

Vad gäller det nybyggda kulturhus som ingår i compounden och där jag själv ska inrikta mig på programverksamheten befinner sig min planering bara på embryostadiet. Jag har dock börjat spalta upp förutsättningarna enligt så kallad SWOT-analytisk modell, där förkortningen står för Strengths, Weaknesses, Opportunites and Threats. Någon nytta ska man väl ha av sina egna studier i medie- och kommunikationsvetenskap. Alla akademiska termer är inte av ondo…/Johan L.

Tagged with:

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ingemar said, on 03/01/2010 at 17:14

    Här hemma handlar nyheterna just nu mest om T. Det är ju gôtt att så många intresserade tydligen ser S och O på plats! Lycka till!!

  2. CJ said, on 04/01/2010 at 09:28

    Och här kommer lite hjälp för SWOTen för man måste ju också sätta mål lite senare

    http://smartashell.blogspot.com/

  3. Helena said, on 04/01/2010 at 13:23

    Rakt in i en ny verklighet ! Låter som det finns mycket för dig att göra. Hoppas det håller sig lugnt i Taiz. Hörde just på radion att Frankrike stängt sin ambassad i Sanaa idag, och att fransmännen som vistas i landet uppmanas att inte förflytta sig mer än nödvändigt.

    Och nej, jag tror inte alla akademiska termer är av ondo !

    • yemenity2010 said, on 05/01/2010 at 18:12

      Ja, nog borde det finnas saker att göra. Har inte riktigt kommit in i själva jobbet än, men jobbar på att göra det också…

  4. SaraSara said, on 06/01/2010 at 19:11

    Tjoho, vilken mästerlig bloggare du är!! 🙂 så glad att kunna ta del av dina upplevelser på detta vis. Och du, försök att inte se för fransk ut.

  5. […] som jag plitade ner och publicerade utan närmare eftertanke. Ett av de påföljande handlar om strömmens vara eller inte vara. Det vill säga elektriciteten som gärna kom och gick på platsen. Men vi hade […]


Kommentera

