Yemenity2010's Blog

A Messy Week…

Posted in Direkt från Jemen, Tema: Kultur, Uncategorized by yemenity2010 on 29/04/2010

Bättre en aning senare än tänkt, än aldrig. Mr Maged, innehavaren av bokhandeln Taj Shiba, från vilken vårt institut skaffar det mesta av sin studielitteratur, hade föreslagit en mindre mässa för att visa upp aktuella nyinkomna titlar. Datumen fick flyttas med kort varsel efter att krafter utanför vår kontroll slagit till dagen innan den planerade premiären, men en vecka efter den ursprungliga starten blev det i alla fall av. Taj Shiba är inriktat på engelsk litteratur som spänner över flera genrer; shakespearianska dramer, ordlistor och uppslagsverk, medicinska referensverk och annat för den akademiska målgruppen i Taiz – vilken verkar vara ganska betydande med jemenitiska mått mätt. Fler än en gång har människor jag träffat i staden yttrat saker som att ‘många av landets smartaste personer kommer härifrån’ och ‘när regeringen verkligen behöver få något gjort, så får de anställa folk från Taiz’ och så vidare. Givetvis helt objektivt! Men den generella utbildningsnivån sägs vara en av de högsta i landet.

Vi möblerade om en del i biblioteket för att anpassa oss efter förutsättningarna och den lokalbrist som råder just nu på bygget. Och även om förutsättningarna varit lite oförutsägbara så måste man säga att visade sig värt besväret. Sammanlagt bör några hundra personer ha dykt upp under de tre dagarna vi höll mässan igång, av vilka de flesta var studenter antingen från våra egna kurser eller från andra universitet och institut i Taiz. Förhoppningsvis är de värdefulla kontakter som hjälper till att sätta stället på kartan för dem som inte kände till det förut.

Har till slut också haft ett direktsamtal med den kommande managern för Swedish Training Centre. Och… Ja, förutsättningarna för mitt projektarbete kommer att förändras ganska radikalt. Det är en relativt ung tysk/amerikansk trojka som tar över ledningen på plats från och med juni. De planerar en märkbar omvälvning av verksamheten, inklusive omfattande ombyggnader, och den stora omställningsperioden infaller under juli fram till med oktober, ungefär – enligt den preliminära plan som presenterats hittills. Det innebär att det mesta av den undervisning som pågår här nu och har gjort så i flera år, får ta en paus, möjligen ända fram till årsskiftet. Det vill säga då min projekttjänst går ut… Mindre naturlig cirkulation innanför portarna blir en av de konkreta konsekvenserna (liksom ännu mer uppenbar lokalbrist). Naturligtvis finns det alltid behov att fylla och uppslag att arbeta vidare med från mitt perspektiv, men det är inte självklart att mina kulturprofilerade uppgifter har någon integrerad funktion i den större helhetsvision som den nya ledningen tänker sig arbeta efter de närmaste åren (och som jag säkert får tillfälle att återkomma till framöver). Just nu försöker jag därför åstadkomma en tjusig handlingsplan för höstbruk, men det är (som med allt annat här) omöjligt att veta i förväg exakt hur förhållandena kommer att se ut då. Det här kan kanske låta stimulerande och som en ”sann utmaning”, och det är det väl delvis, men också ganska frustrerande med alla frågetecken kring den nära framtiden.

– Men du är här av en orsak, påpekade en amerikansk bekant i stan häromdagen när vi diskuterade situationen.

Hope so. Insha’allah.

Allt mer av min arbetstid har kommit att upptas av undervisning om grunderna för journalistiskt skrivande, vilket efterlystes av några studenter, varefter jag satte igång en kurs tämligen förutsättningslöst – ett upplägg jag dock mer och mer insett värdet av i den här miljön. Hittills har jag två grupper, uppdelade på två pass var under veckan, och fler personer har anmält intresse utan att jag direkt hunnit marknadsföra konceptet. Det gäller att smida medan det berömda järnet åtminstone är ljummet, men också att hitta en balans och inte klämma in mer än vad som är möjligt samtidigt. Planeringen av det här påverkas givetvis också av den allmänna arbetssituationen. Fortsättning följer i någon form…

Coming up soon: Veckan avrundades med en välbehövlig personalutflykt till hamnstaden Aden. Mer om det senare, men så mycket kan jag säga i korthet: The heat was on.

Apropå litteratur och nationella särdrag, så kan jag inte låta bli att citera en passage från min egen främsta litterära följeslagare den senaste veckan: ”Swedish fiction concerns itself with what can be seen, heard, smelled, tasted and touched. It aspires to be Deep and Meaningful. And it succeeds. Many contemporary Swedish writers favour a phantasmagoric medley of experimental logic and excremental smut which is so deep and meaningful that no critic, let alone reader, dares to criticise it for fear of being thought shallow” (ur ”Xenophobes’s Guide to the Swedes” (Peter Berlin, senaste upplagan utgiven av Oval Books 2008). Jag hittade den lilla pocketskriften i ett skåp när jag flyttade in i min nuvarande lägenhet på bygget. Inte 100 procent sanningsenlig i alla lägen, men åtminstone 93 procent underhållande så här långt. Och det finns tydligen fler böcker i serien, om andra folkslag som tyskar, amerikaner, polacker – med flera.

Veckans musikaliska retoriska fråga (som förmodligen är helt irrelevant för majoriteten av läsekretsen): Varför har jag börjat lyssna mycket oftare på The Mars Volta sedan jag kom hit ner, efter att ha försökt tränga igenom deras experimentella psykedeliska ljudvall en aning halvhjärtat under något år sedan jag blev tipsad av en kusin om detta sydtexanska, ibland sanslöst skruvade band? Handlar det om kulturell kaosteori i praktiken? När jag skriver det här gör jag det exempelvis med albumet ”The Bedlam in Goliath” i bakgrunden. Om man nu någonsin kan referera till The Mars Volta som bakgrundsmusik. Pröva själv för all del – men jag utlovar ingen förälskelse vid första öronkastet. It’s a messy kind of music.

Slutligen; månadens troligen största scoop och sinnesvidgande kulinariska konsumentupplysning: sojamjölk blandad med dadeljuice existerar. Och produceras av företaget Drinho i Malaysia. Hur det smakar? Intressant. Inte helt oävet, som ett av våra mer mystiska svenska idiom lyder. Rekommenderas dock ej till barn under två år, enligt en reservation på förpackningen.

Kommentera

