Yemenity2010's Blog

Babianer och bönsyrsor?

Posted in Direkt från Jemen, Uncategorized by yemenity2010 on 15/05/2010

Miniblog – Mitt i Naturens Utkant…

Skärpan blev aldrig vad den borde vara med min lilla digitalkamera. Men det kanske ändå finns möjlighet för mer skarpsynta kännare av djurrikets mindre medborgare att reda ut vad det här ska föreställa. I brist på bättre vetande kallar jag det för en bönsyrsa, eller vandrande pinne med avancerad fysik, eller… Nej, jag vet faktiskt inte vad det är, men individen mätte i alla fall omkring en dryg decimeter (om jag minns rätt) och dök upp på gårdsplanen utanför kontorsbyggnaden för någon månad sedan.

Efterlyst: Babian som rymde från ägaren, en av centrets lärare, efter mycket kort bekantskap. Strikt avrundat tog det väl en halvtimme efter köpet innan den slet sig och försvann över muren bort till gissningsvis förvånade grannar och sedan vidare. Priset var enligt utsago 1000 yemeni riyal, det vill säga ungefär 30 kronor. Lätt fånget, fort förgå… Knuten borde förmodligen ha varit mer scoutaktig, om det ska dras några lärdomar av det här debaclet. Apor som husdjur är inte helt ovanliga här och säljs på en del marknader. Hur man egentligen sköter om dem är inte jag rätt person att svara på.

Även om det här är en stad får vi alltså viss närkontakt med naturen. Ta till exempel de oftast gråaktiga, men ibland mer färgglada, ödlorna som springer omkring på gården, på ytterväggarna och ibland även inne i husen. De verkar ganska harmlösa, men kan ändå göra lite nytta genom att sätta i sig insekter av typ moskiter. När det kommer till vår konstanta krigföring med kackerlackor i olika storlekar kunde dock reptilerna vara mer hjälpsamma än de är. Men jag kanske inte detaljstuderat deras matvanor tillräckligt.

Utanför stadsbebyggelsen finns det sannolikt ett mer varierat utbud av kreatur, som till exempel skorpioner. En annan av våra anställda lärare har blivit stungen åtminstone en handfull gånger i sin hemby enligt egen utsago. Senast hände det förra helgen. De flesta sådana angrep verkar inte vara dödliga, men det räcker i alla fall till yrsel, feber och behov av återhämtning ett par dagar. Om de farligaste skorpionarterna finns representerade i Jemen har jag fortfarande inte fått något solklart svar på. Tidigare hade jag hört att dessa framförallt håller till i Nordafrika – och det är ju inte så långt bort.

Apropå animaliska anhopningar: Ni har väl inte missat de här talangfulla kaninerna som spelar upp kända filmer på 30 sekunder?

Och det här har absolut ingenting med djur att göra, men det är ju snart VM – och därmed dags att påminnas om anskrämliga ansatser till anthems från förflydda fotbollsfester. Ja, Sverige är representerat och förtjänar inte bättre. 1990 var landslagets VM-låt en tvivelaktig skapelse, och så gick det som det gick. I år får vi inte ens vara med. En tröst är att vi inte heller får chansen att bidra mer fler musikaliska värstingar – och förresten brukar tyskarna vara allra värst på det här området – allt enligt engelska The Guardian.

…och innan jag glömmer: presidenten är på väg hit. Den 22 maj firar Jemen sin enhetsdag, alltså sammanslagningen mellan de två tidigare jemenitiska staterna. President Saleh brukar tydligen ta sig runt i landet och hälsa på någon utvald stad så dags, och nu är turen kommen till Taiz där gatorna och byggnader underhålls och piffas upp i en omfattning jag inte sett förut under mina snart fem månader här. Nationella flaggor pryder också väggar och murar i allt högre utsträckning. Partytime! Antar jag.

Tagged with: , , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. anurlaiqar said, on 19/05/2010 at 10:40

    Åh, kul med presidentbesök. Från vad jag fick höra så var det inga strömavbrott alls i hela staden under hans senaste besök, vilket fick till resultat att strömsituationen efter att han hade gett sig av var mycket värre än någonsin någon månad. Så grattis, planera någonting riktigt strömkonsumerande under de dagar han är där, det gäller att passa på!

    • yemenity2010 said, on 19/05/2010 at 11:21

      Absolut…ungefär exakt vad några studenter sade idag faktiskt! ”Passa på att ha roligt nu, medan strömmen är på hela tiden. Nästa vecka lär det bli mindre än vanligt…”. Och vi som ska resa till Sana’a i diverse ärenden imorgon, enligt planen. Hoppas vi har tillräckligt med diesel till generatorn kommande veckor, alltså. Väldigt mycket glitter och blinkande lyktor på alla väggar just nu. Presidenten själv är tydligen här nu, sägs det, men jag har inte sett honom…än.


Kommentera

