Yemenity2010's Blog

Rena rama dan

Posted in Direkt från Jemen, Uncategorized by yemenity2010 on 06/09/2010

Fastemånaden är den tid på året då muslimer förväntas att…fasta; avstå från mat, dryck och sexuell aktivitet. Men det gäller, som många vet, bara på dagen. Efter mörkrets inbrott och före ljusets återutbrott finns det flera timmar att förtära valfri föda, gärna i generösa ransoner. Och inte minst inta vätska igen. Jemeniter jag känner kommenterar att dryckförbudet dagtid är det mest påfrestande, särskilt när det är varmt ute. Och jag tror dem. Det är inte tillrådligt att själv sätta i sig något på allmän plats eftersom det troligen skulle verka provocerande. Det är inte heller garanterat att alla människor här är medvetna om det faktum att ramadan-reglerna inte omfattar hela världens befolkning. Det är en sådan given del av traditionen för dem.

När exakt ramadan tar vid beror på ett system som sägs ha något med månens rörelser att göra. Enligt Wikipedia är det nionde månaden i den muslimska kalendern, vilket innebär att fastan flyttas tillbaka med elva dagar per år om man följer den gregorianska kalendern (såsom vi plägar göra i Sverige sedan 1753).

Efter fastan vidtar en fest kallad eid, som ingen verkar veta precis när den ska inträffa. Det definitiva kungörandet kanske inte kommer förrän dagen innan. Och då är det dags att hamstra för att fylla skafferierna innan allt stänger under några dagar. Så har övergången beskrivits för mig i alla fall. Om några dagar lär det vara dags, tror jag. Själv kom jag tillbaka till Jemen mitt i fastemånaden och har fått en liten inblick i hur det fungerar. I stort kan man säga att det är dygnsrytmen i samhället som påverkas mest. Mycket av det som vanligtvis händer på dagen flyttar över till natten i stället. Butiker av ur nästan alla kategorier öppnar då, liksom restauranger, verkstäder, bensinstationer och så vidare. Ett kanonskott strax efter sextiden på kvällen är tydligen den officiella markören som ger tillåtelse att sätta kniv och gaffel i det som eventuellt redan lagats till för att vara klart i tid.

Vissa serviceinrättningar håller öppet delar av dagen, men det brukar inte vara en idealisk tidpunkt att försöka ordna praktiska ärenden på förmiddagen eller tidig eftermiddag. Kring lunchtid är det ju även vanligtvis ett siesta-liknande tillstånd på flera håll och gatulivet är gärna intensivt under den tidiga kvällen. Skillnaden nu är att gatorna fylls av folk framförallt mellan åttatiden och framåt morgonen. Och de som brukar tillbringa ett antal timmar på eftermiddagen med att tugga qat i en krets av vänner och bekanta förvandlar ofta även detta till en nattmanglande session under den här perioden.

Hantverkare, byggmästare et al kan dra igång sina aktiviteter även de nattetid. Som de målare som just nu ger de ordinarie kontorsutrymmena på min arbetsplats en ny look. De rummen har utrymts medan ombyggnadsprojektet pågår, vilket är en process som förhoppningsvis är avklarad någon gång i höst eller nära nyår. Flera institutioner har även kontorstid på natten just nu, vilket kan leda till att före detta studenter ringer till vårt provisoriska ersättningskontor (vars telefonsignal även når lägenheterna på området) kring midnatt och frågar efter detaljer som exempelvis intyg de glömde hämta ut för två månader sedan. Oftast låter jag bli att svara, eftersom jag sällan har svaren som söks. Och de flesta av den övriga personalen är på semester. Ett bra tag till.

 

Relaterat web-TV-tips: Vad ramadan betyder idag, och hur den fungerar i praktiken har nyligen diskuterats på TV-kanalen Al Jazeera, där programledaren Riz Khan konsulterar en muslimsk komiker och en professor som bland annat frågar sig om det blivit för mycket kommers av högtiden.

För övrigt: Snart är det valdags i Sverige. Här är biståndsorganisationen Diakonias aktuella valbarometer om partiernas syn på utlandsbistånd och dylikt.  Apropå valet, så har jag själv till slut fått iväg min poströst härifrån Taiz och hoppas att den når fram i tid. Sverigesemestern var inte idealiskt inplanerad i det avseendet eftersom man inte kan rösta från posten där före första september (och jag återvände till Jemen den 28 augusti) medan det utlandsröstkort jag nu använde kunde ha använts från och med 5 augusti. Och då var jag ju i Sverige…  Detta kort har nu fyllts i, bevittnats av två personer och postats iväg, så kanske jag har ett inflytande över utgången. Insha’allah…

Förra gången, riksdagsvalet 2006, röstade jag från svenska konsulatet i Quito, Ecuador. Vet fortfarande inte om den rösten kom fram i tid heller, men svaret lär väl komma på den yttersta dagen.

Dessutom: FN-projektet IRIN har ett par aktuella rapporter från Jemen, bland annat om hälsokonsekvenser av qat-bruket och sociala effekter av den speciella vapenkulturen.

Tagged with: , , , , ,

Kommentera

