Yemenity2010's Blog

Valet är vårt – i alla fall idag

Posted in Direkt från Jemen, Uncategorized by yemenity2010 on 19/09/2010

Just det, jag hade ju tänkt skriva några rader angående det svenska riksdagsvalet innan det var försent. Och nu är det nästan det. Tiden är i stort sett ute. Vårt val råkar ju annars sammanfalla med det afghanska parlamentsvalet som väcker mer publicitet på den internationella scenen. Själv skickade jag iväg min poströst (till Sverige, inte Afghanistan) härifrån Taiz för ungefär två veckor sedan och hoppas att den kom fram i tid, efter att ha gått igenom fyra olika ”vilket parti borde du rösta på”-tester i svenska medier på nätet. Kampanjen i Sverige har jag ju inte kunnat följa på så nära håll den här gången (förutom under semestern i augusti), men en del har jag i alla fall uppfattat. Framförallt är det enstaka nyhetsinslag och detaljer i flödet som fastnat och inte bara flimrat förbi.

Demokrati à la Sueca för dummies? Visst finns det en sådan, för exempelvis nyborna svenskar med utländsk bakgrund.  The Local har svar på, inte allt, men ganska mycket, inte minst introduktioner (på engelska) till de olika partiernas plattformar.

– Vi kräver att nästa statsminister satte ner foten och sa att nu ska de tidigare målen infrias och gällande lagar efterlevs. Sverige ska bli tillgängligt för alla. Dessutom måste Sverige följa med resten av världen och klassa bristande tillgänglighet som en bristande diskriminering.

DHRs ordförande Maria Johansson uttalar sig i Dagens Nyheter. Och det hon säger i stort verkar ju rimligt. Men vad innebär ”bristande diskriminering”? Med tanke på rubrikens typo ”diskrimerinlag” kan man anta att felet möjligen ligger hos nyhetsförmedlaren och inte den intervjuade ordföranden. Men osvuret är väl bäst. Och vänta nu, just när jag själv skriver ihop det här och dubbelkollar, så har de till synes rättat ett av felen. Det är väl vällovligt, men inte lika roligt.

Hur är det nu? Är det alla förment vänsterorienterade murvlar som styr agendan i medierna eller samma mediers högerinriktade ägare som egentligen bestämmer vad som publiceras, och därmed i förlängningen avgör valresultatet? Kommunikationsforskaren Jesper Strömbäck reder ut begreppen, och hans kollega Bengt Johansson synar årets valaffischer här. Hur använder partierna twitterGöran Hägglund och Gudrun Schyman är tydligen bäst i klassen så här långt utan att vara felfria, enligt ännu en medieanalytiker, Marie Grusell.

Möjligheten att vi får ett nytt kontroversiellt parti i den svenska riksdagen (tja, partiet är inte nytt men de har ju hittills hållits utanför det här sammanhanget) är nu för övrigt även en internationell angelägenhet, åtminstone uppmärksammad av Al Jazeera English. De ger för övrigt en kort men klargörande bild av den aktuella svenska politiska situationen i stort och de parlamentariska förhållandena precis inför valdagen. Även i själva TV-kanalen har idag på förmiddagen visats reportage från Södertälje, med intervjuer av bland annat kommunalrådet Anders Lago, sverigedemokrater och asylsökande. Världsnyhetsförmedlarkonkurrenten brittiska BBC har pliktskyldigt noterat att nästan-grannlandet i nordöst går igenom samma process som de själva gjorde för ett par månader sedan. Visste ni förresten att Storbritannien saknar lagstadgat fasta mandatperioder? Åtminstone enligt några engelska medborgare jag träffat här i Jemen. Jag undrar fortfarande om jag hörde rätt.

Och ni har väl inte gått såsom miste om den här svenska inlagan i den till synes aldrig sinande YouTube-sviten om Adolf H:s reaktioner på diverse företeelser i dagens verklighet? Det finns ju en uppsjö av den här varan, där en nyckelscen från filmen ”Undergången” försetts med nya undertexter och det här klippet som anspelar på det svenska valet är, som andra redan påpekat, både underhållande och en smula upplysande.

Internationella frågor har tydligen inte varit överdrivet heta i årets valrörelse. Men det finns de som försökt få upp dessa på agendan. Tror att jag redan tipsat om Diakonias partiledarenkät angående biståndspolitik, men repetition är ju kunskapens moster. Och i Sidas organ OmVärlden tycker författaren Henning Mankell till om hur unga röstare kan mobiliseras genom att de tas mer på allvar.

Smält all den här informationen? OK, då kan ni gå och rösta med gott samvete…

Själv ska jag i eftermiddag starta en ny skrivkurs igen här i Taiz efter ett längre uppehåll på grund av semester och sedan ramadan. Det blir som vanligt spännande att se hur många deltagare som verkligen kommer – och hur många som stannar kvar efter första veckan. Vanligtvis är det några som ger upp ganska tidigt, av skäl som de ibland inte kan ha kontroll över, medan de som genomför hela kursen brukar vara entusiastiska, nyfikna och inspirerande att arbeta med. To Be Continued…

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helena said, on 20/09/2010 at 08:03

    Själv skickade jag inte min poströst förrän i tisdags, eller var det i onsdags?, och håller tummarna för att både fransk och svensk postgång fungerar… Har inte läst på så noga som du ;). Gjorde ett par vad-ska-du-rösta-på-test. Inga revolutionerande resultat – fast moderaterna hamnade inte på sin sedvanliga sistaplats i svd:s valkompass – dit petades folkpartiet (ok, piratpartiet oräknat) !

  2. yemenity2010 said, on 20/09/2010 at 15:51

    Haha! Önskar att jag hade läst på mer själv… Men valtesten jag gjorde visade i alla fall ganska tydligt vilket block jag borde rösta på. Det hjälpte uppenbarligen inte… Får se hur mycket mer Sverige förändrats när jag kommer tillbaka dit kring nyår. Au revoir!

  3. Val. Igen | Yemenity2010's Blog said, on 13/09/2014 at 18:09

    […] fyra år sedan skrev jag ner några reflektioner inför riksdagsvalet då, lite på distans eftersom jag arbetade i mellanöstern det året. Att ett parti som […]


Kommentera

