Yemenity2010's Blog

Kaos kring Correa

Posted in Tema: Latinamerika, Uncategorized by yemenity2010 on 30/09/2010

Oroligheter i Ecuador. Det är inte helt ovanligt – vilket jag kommer ihåg från åren där mellan 2003 och 2006. Dock har det inte varit så kaotiskt på länge, som det verkar vara just nu, att döma av rapporter från Al Jazeera English på TV ikväll och några webkontakter med vänner som jag haft parallellt. Det råder missnöje hos bland annat polismakten efter vissa beslut som fattats av president Rafael Correa angående deras lönenivåer och andra ersättningar. Själv har jag inte följt med i den utvecklingen så här på distans från Jemen, men idag har konflikten blivit en huvudnyhet på den internationella nyhetskanal jag brukar föredra numera (se ovan) och jag har som sagt försökt röna ut mer direkt från bekanta i landet sedan tiden där. Kort sagt: eftersom polisen är en av de missnöjda parterna och i flera fall förefaller ha gått i strejk, påverkar det säkerheten även i övrigt. Och är det en statskupp på gång? Uttrycket ”undantagstillstånd” användes för en stund sedan i nyhetssändningen, där det än så länge hävdas att försvarsmakten är lojal mot presidenten, vilken samtidigt säger sig ha blivit personligen attackerad av poliser under dagen. En av de största tidningarna i Ecuador är El Comercio och jag har försökt få reda på mer genom deras hemsida, men den fungerar inte fullt ut ikväll såvitt jag kan se… Mer om bakgrunden till oroligheterna kan hittas hos Vistazo, för dem som förstår spanska.

Själv kan jag främst jämföra med situationen våren 2005, när olika grupper företrädesvis i huvudstaden Quito protesterade mot dåvarande presidenten och ex-militären Lucio Gutiérrez, något jag beskrev i ett par rapporter som kan hittas på min hemsida (främst nyhetsbrev nummer 25 i listan: ”President Gutiérrez avgår”). Hur allt utvecklar sig den här gången får vi återkomma till.

Här i Taiz är det annars ungefär som vanligt, enligt den lilla erfarenhet jag skaffat mig under året. Ramadan är över och livet har återgått till normala rutiner. Jag har börjat med nya kurser i skrivande och grunderna i gitarr och hoppas kunna berätta mer om det så småningom.

Tagged with: ,

Kommentera

