Yemenity2010's Blog

TexMex Times 2017: Spännande men långtifrån späckad strandsträcka

Posted in Tema: Latinamerika, Tema: Vatten, TexMex Times by yemenity2010 on 27/08/2017

Välkommen till Mellanöstern! Stranden heter Playa Bagdad. Av orsaker jag hittills inte lyckats utröna på ett fullständigt tillfredsställande sätt. Tydligen har den haft några andra namn tidigare. Av kartan kan man luras tro att gränsstaden Matamoros ligger precis i strandbrynet. Så är inte riktigt fallet. Man får åka i alla fall 30-40 minuter österut för att verkligen komma ut till kustlinjen. Av någon anledning har jag tidigare inte förärat den här stranden en visit under mina vistelser i provinsen Tamaulipas med omnejd. Däremot motsvarande attraktioner på andra sidan gränsen – men dem kan vi återkomma till.

Mitt i juli kunde man tro att stranden skulle vara späckad. Med folk. Nu kommer vi dit en sen onsdag eftermiddag och tillbringar några timmar där, i visst sällskap med andra utspridda besökare samt en och annan ambulerande försäljare. Men det råder knappast någon trängsel. Kanske för att de flesta inte har semester än, trots allt. Som svensk kan du frestas fundera på när semestrarna för de flesta överhuvudtaget börjar här. Men i regel har de inte lika många veckors betald ledighet som vi brukar vara bortskämda med heller. Det vill säga i den mån vi har fast anställning, vilket jag själv långtifrån haft hela livet.

Det är ändå ganska behagligt här på Playa Bagdad, med hjälp av vinden som lättar upp luftlagren under en i stort sett molnfri himmel med en strålande sol som borde ta sin tribut trots att det inte längre är mitt på dagen. Det mest oväntade som händer är när en gringo dyker upp. I varje fall ser han ut som en sådan vid första anblicken. Och det tillhör inte vanligheterna här.

Han undrar om jag har eld, eller rättare sagt om jag röker. Exakt vad det är han skulle vilja ha eller kan erbjuda är jag inte säker på eftersom jag svarar att jag inte röker. Inget överhuvudtaget. Eftersom han börjar konversationen på engelska tror jag själv att det är hans första språk, men inser efter en stund att det inte är det. Vi hinner småprata några minuter och han förklarar att han faktiskt är mexikan, med ett visst blandat ursprung, och och brukar ha svårigheter att övertyga omgivningen om att han är en riktig landsman. Jag kan förstå det med tanke på att han är relativt blond. Enligt egen utsago är han ute och ryggsäcksreser och tillbringar några veckor i trakten. Turister och andra tillresande är som sagt annars inte det man mest stöter på just här i och omkring Matamoros.

I anslutning till stranden ligger även en inhägnad marinbas, som man skulle kunna anta vara en typ av militär anläggning, men inte överdrivet omfångsrik sådan. Dess exakta funktion har jag inte lyckats slå fast hittills, efter några enklare sökningar nätledes. Här ståtar också en staty, som inte tycks ha utrustats med någon av de vanligt förekommande skyltarna som förklarar bortom allt rimligt tvivel vem det ska föreställa. Men det skulle kunna vara upptäckaren Columbus (på spanska mer känd som Cristóbal Colón), som vi självklart förväntas känna igen från alla de mytbildande porträtt vi matats med genom historien. Min hustru är åtminstone ganska säker på att det ska föreställa honom, italienaren (eller var han nu egentligen kom ifrån) som med spanska sponsorer i ryggen tog en tripp över Atlanten i slutet av 1400-talet och drog igång en del drastiska förändringar i världshistorien. En komplicerad karaktär vars betydelse för utvecklingen på den amerikanska kontinenten knappast kan sammanfattas i svart och vitt. Men där står han, med blicken och ett manande finger riktade mot en punkt någonstans i fjärran. Förmodligen längre bort än den redan nämnda marinbasen som ligger strax intill.

Vi lämnar stranden innan mörkrets inbrott. Det sägs inte vara helt säkert där senare på kvällen. På återseende?

 

BILDER, uppifrån och ner: Entrén till stranden utanför Matamoros; Emilia med bil i förgrund och staty i bakgrunden; Solskyddstält och cykelvagnsburna försäljare på stranden; Horisonten österut med enstaka badgäster i strandkanten; Stilstudie av celeber figur förevigad i sten. 

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] inlägg om gränspasseringsbryderier, kulturlivet i gränstrakterna och hur det står till med strandlivet i den mexikanska golfen. De senaste veckorna har mycket medierapportering handlat om sensommarens […]


Kommentera

